Tentang Rambut Botak

"Aku nyaman dengan rambut pendek ini" jerit hatiku
Andai saja rambut perempuan boleh sependek ini
"Ya kurasa boleh" itu hanya pembelaan dari diriku
Yang barang tentu tidak sepemikiran dengan awam
Yang kupikir, dengan merelakan rambut dipotong pendek adalah bentuk pelepasan
Inilah yang membuat aku berangan-angan untuk berambut pendek, untuk melepas
Aku telah merasakan kecanduan dari keistimewaan orang berambut pendek
Sesuatu yang dulu pernah kualami, kepala yang sengaja dibotakkan
Jelas, aku suka. Karena aku tak perlu bersusah payah mengurus rambut
"Aku suka"
Tapi tidak selayaknya begitu
Banyak tuntutan yang mengharuskanku untuk melunturkan semua angan itu
Aku mungkin salah mengerti
Mungkin tak seharusnya aku mengikuti keegoisan yang terselubung
Sadarlah, keegoisan telah berkamuflase menjadi sesuatu yang kuanggap sebagai pelepasan
Ingatlah, melepas tidak perlu mengorbankan harapan dan doa orang lain :)

Posting Komentar

0 Komentar